Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 15-05-2015 r. – DI/100000/43/477/2015

Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP pracownika wartości dodatku stażowego w części przypadającej na czas nieobecności pracownika spowodowanej urlopem wychowawczym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 210

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013, poz.672 ze zm.) w związku, z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz.121), Zakład Ubezpieczeń Społecznvch Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) z dnia 14 kwietnia 2015 r. złożonym w dniu 20 kwietnia 2015 r. w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracownika wartości dodatku stażowego w części przypadającej na czas nieobecności pracownika spowodowanej urlopem wychowawczym.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 14 kwietnia 2015 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2015 r. doręczonym dnia 11 maja 2015 r.

Wnioskodawca wskazał, iż pracownicy, na podstawie zakładowego Regulaminu wynagradzania, mają wypłacany dodatek stażowy. Nabywają do niego uprawnienia po przepracowaniu nie mniej niż 5 lat. Dodatek jest wypłacany jednorazowo za cały przepracowany rok w miesiącu, w którym upływa kolejny rok pracy. Zgodnie z regulaminowym zapisem jest on wypłacany również pracownikom w pełnej wysokości za okres świadczeń w razie choroby i macierzyństwa oraz urlopu wychowawczego.

W Spółce nie ma zawartych układów zbiorowych pracy.

Wnioskodawca kieruje pytanie czy w świetle wyżej przedstawionych zasad, wartość dodatku stażowego jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP w części przypadającej na czas nieobecności pracownika spowodowanej urlopem wychowawczym.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, iż według § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. nr 161, poz. 1106, ze zm.), podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku. Tym samym dodatek stażowy wypłacony pracownikowi w okresie urlopu wychowawczego stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP.

Przedsiębiorca zauważa, iż co prawda, dodatek stażowy jest wypłacany przez pracodawcę pracownikowi w okresie przebywania na urlopie wychowawczym, tj. w okresie faktycznego nieświadczenia pracy i podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz zdrowotnemu z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym, ale wyżej wskazane rozporządzenie składkowe nie wyłącza przychodów uzyskanych w tym okresie, a czyni to jedynie – literalnie rzecz biorąc – w stosunku do przychodów uzyskanych w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 4 maja 2015 r. doręczonym dnia 11 maja 2015 r., wnioskodawca wskazał, że dodatek stażowy, o którym mowa we wniosku stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych urlop wychowawczy jest odrębnym od umowy o pracę tytułem do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Przebywanie na urlopie wychowawczym jest związane z posiadaniem statusu pracownika, a więc umowa o pracę nie może zostać z pracownikiem rozwiązana, jednak w tym okresie tytułem do ubezpieczeń jest urlop wychowawczy, a nie umowa o pracę.

Jak stanowi art.9 ust. 6 osoby przebywające na urlopach wychowawczych podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty i nie posiadają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego na dany rok kalendarzowy. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym nie może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie może być niższa niż 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

W przypadku, gdy w czasie korzystania z urlopu wychowawczego, pracownik uzyskuje przychody należne za okres wykonywania pracy przed przejściem na urlop, to pracodawca powinien od nich odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne.

Fakt otrzymania tych przychodów nie ma wpływu na podleganie ubezpieczeniom z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym. W sytuacji wypłaty dodatku stażowego, do którego pracownik nabywa prawo po przepracowaniu nie mniej niż 5 lat, który jest wypłacany jednorazowo za cały rok w miesiącu, w którym upływa kolejny rok pracy (a więc świadczenia jednorazowego) nie można uznać, iż świadczenie to przysługuje w związku z przebywaniem na urlopie wychowawczym. Dodatek stażowy należy uznać za przychód należny za okres świadczenia pracy, od którego składki winny być opłacone. Wiąże się to również z koniecznością uwzględnienia wartości dodatku w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Z art.81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 164, poz.1027 ze zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Analogicznie -wobec treści art.104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz.U. z 2015 r., poz.149) oraz art.29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz.U. z 2014 r., poz.272 ze zm.) przedstawia się kwestia ustalania podstawy wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Tym samym powyższe będzie miało zastosowanie również do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jednocześnie, jak podniósł wnioskodawca, dodatek stażowy nie podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdyż przepis ten nie traktuje o świadczeniach wypłacanych pracownikowi przebywającemu na urlopie wychowawczym.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz